Reisverhalen » Judith en Mieke » Trouwen op Cyprus

Trouwen op Cyprus

Op 29 augustus 2011 ben ik getrouwd op Cyprus. Echt fantastisch!

Wat komt er bij kijken en hoe gaat een bruiloft in het buitenland in zijn werk? Eigenlijk niet veel anders als in Nederland hoor. Ik regel het graag voor jullie ;-)

Cyprus….. Veel mensen vragen dan of ik in Griekenland getrouwd ben. Uhm, nou,…. nee! Cyprus is een onafhankelijk land, met een eigen karakter. En nee, het is ook geen Corfu. Leuk maar totaal iets anders, de enige overeenkomst is dat het ook begint met een C ;) . Een volgende vraag kan zijn: waarom op Cyprus? Allereerst werd ik na terugkomst van een werkreis naar India ten huwelijk gevraagd. Daarna besloten wel al heel snel om in het buitenland te trouwen en dus niet in Nederland.

De gedachten van voetjes in het zand, een stralend zonnetje in de lucht, geen stress, maar gewoon heerlijk genieten…. dat stond ons wel aan voor een huwelijksdag!

ym-cyprus-18-trouwdag ym-cyprus-19-trouwdag ondergaande zon ym-cyprus-06-IMG_0175

Nu zijn er natuurlijk honderden landen om te gaan trouwen, maar doordat wij in ons hoofd hadden een warme, zonnige bestemming op niet al te ver vliegen kom je al op een selectie uit. We vonden het een romantisch idee om ergens op een totaal nieuwe plek waar we beide nog nooit geweest waren een nieuwe herinnering neer te zetten. Beiden hebben we al veel gezien van de wereld, maar niet al die herinneringen waren van ons samen. Dus een nieuwe stek! En na het lezen van Cyprus… het eiland van Aphrodite, de godin van de liefde.. was onze keuze toch snel gemaakt. Waarom nog verder kijken? Als handig extra is de huwelijksvoltrekking op Cyprus ook direct in Nederland geldig, dus achteraf geen papierwinkel, wel zo prettig!

In februari van het trouwjaar hebben we vanuit Nederland al een heleboel geregeld. Ons verblijf en die van onze familie en vrienden, de trouwlocatie, tijden, feestlocatie, vervoer etc. In maart wilden we toch zelf graag een kijkje gaan nemen om de puntjes op de i te zetten. Het was er toen al heerlijk weer. Met een beetje mazzel kun je in maart al een heerlijke week aan het zwembad vertoeven, let daarbij wel op dat het zwembadwater vaak wel nog koud kan zijn! Met een dagje iets minder geluk in de regen of bewolking trek je er lekker op uit met een huurauto. Er is genoeg te verkennen op het eiland! In een week tijd kun je hier veel zien, maar nog lang niet alles, dus als het kan…. zeker langer gaan! Let op met autorijden zit je snel op de verkeerde weghelft, want op Cyprus als oude Engelse kolonie rijden ze links. Ook het schakelen gaat met je linkerhand en dat is even wennen.

Je kunt het eiland eigenlijk in drieën delen qua toerisme. De noordkant van het eiland is het Turkse gedeelte, minder ontwikkeld en nog wat sfeerloos voor de toeristen. Lang niet alle Nederlandse reisorganisaties bezoeken deze kant van het eiland. Dus als je in een brochure of op het internet Cyprus als vakantie ziet staan, dan is het 9 van de 10 keer het grootste gedeelte van het eiland, het Griekse gedeelte. Ja, ik weet het,… nu wordt het verwarrend, want ik begin dit verhaal dat Cyprus geen deel van Griekenland is. Dat klopt nog steeds. Cyprus is onafhankelijk, had zijn eigen munt de Cypriotische Pond, heeft nu de euro. Heeft gewoon landelijk zijn eigen voetbalteam, zo heeft ons Oranje ooit eens tegen het Cypriotische elftal gespeeld voor een kwalificatie van het EK ’88.

ym-cyprus-13-230 ym-cyprus-20-kefalos ym-cyprus-09-330

Maar goed, dat zuidelijke deel van Cyprus kun je dus weer in tweeën delen. De oostkust van Aya Napa en de westkust van Paphos. Wij zaten aan de westkant van het eiland, bij Paphos. Deze kant is groener dan de oostkant van het eiland. Paphos wordt veelal beschreven als een gezellig badplaatsje. Het is zeker gezellig met een heerlijk kneuterig haventje, maar het is behoorlijk groot! Een echte stad!! In de zomermaanden is er een echte barstreet, vol met karaokebars, discotheken en drukbezochte barretjes. Als je niet zo’n kroegtijger bent, is deze straat gemakkelijk te vermijden, vanwege zijn slimme ligging. Je kunt dus rustig met een gezin op vakantie en het uitgaanspubliek niet tegenkomen. Niemand is elkaar hier tot last! Mocht je toch liever iets rustigers willen, dan is Latchi een aanrader. Hier heb je een gezellig klein haventje met restaurantjes en tavernes.

Vroeger was Paphos ook de hoofdstad van het eiland, tegenwoordig is Nicosia dat. Voor cultureel ingestelde vakantiegangers is het zeker aan te raden om een toer naar die stad te maken, op die manier zie je ook de scheidslijn tussen het Griekse en Turkse gedeelte. Dat is verwarrend! Maar ik zal je niet met de geschiedenis van het eiland vervelen…

Hoe ging dat trouwen op Cyprus nu precies in zijn werk?

Wij verbleven allemaal in prachtige, luxe villa’s, welke in maart overigens nog een grote bouwput waren. Ze waren in mei afgebouwd en tegen de tijd dat het augustus was, zag het er helemaal perfect uit. De naam van de villa’s klinkt al zo mooi: Paradise Cove. En zoals het klinkt, zo was het ook, een paradijsje. De villa’s zijn niet voordelig, maar wel allemaal voorzien van een privé-zwembad en je kunt er met 2 tot 8 personen verblijven. Wij hadden type Aqua helemaal voor ons tweetjes, inclusief een dakterras met fantastisch uitzicht. Er zijn in totaal tien villa’s, waarvan wij de helft bezet hadden.

ym-cyprus-10-475 OLYMPUS DIGITAL CAMERA ym-cyprus-08-328

Naast de villa’s liggen appartementen Kefalos Beach waar een deel van onze bruiloftsgasten verbleven, anderen hadden een hotel of appartement in de stad gekozen. In totaal waren er meer dan vijftig mensen meegekomen uit Nederland, dat had ik nooit verwacht!

We kwamen zelf op dinsdag aan en moesten op woensdag in ondertrouw gaan in het stadhuis en wat andere dingen regelen. De weddingplanner ging de hele dag met ons mee, we reden achter elkaar aan. Eerst een ritje van tien minuten naar het stadhuis, daarna gingen we naar de bakker voor de taart, met de fotograaf de laatste dingen doornemen, mijn boeket ophalen bij de bloemist en nog heel even naar de trouwlocatie op het strand van appartementen Kefalos. Vervolgens naar de feestlocatie welke op zo’n kwartier rijden lag, erg leuk, we hadden een hele taverne afgehuurd. Het meeste hadden we in Nederland geregeld, maar de laatste zaken, zoals het kleurthema hebben we nog even doorgenomen. Lekker dat je alles nog zo last-minute kunt regelen!

Donderdag hadden we de hele dag vrij om te relaxen bij ons eigen zwembad. En ondertussen hebben we toen een lekker kleurtje opgedaan.

Vrijdagochtend werden mijn nagels gedaan door een styliste die in onze villa kwam. Heel relaxed! Vrijdagavond kwamen onze gasten aan op de luchthaven, die hebben we gezellig onthaald. Iedereen was al in een feeststemming, want een week vakantie voor de boeg!

Zaterdag en zondag deed iedereen lekker zijn eigen ding….

Althans, dat dachten wij van te voren. Maar de mannen hadden bedacht om Erik zaterdagmiddag om te toveren in Adonis en de meiden vonden dat ik die middag en avond wel als Aphrodite door kon gaan. We hebben enorm genoten! De foto’s zeggen genoeg denk ik:

ym-cyprus-03-086 ym-cyprus-02-P1040638 ym-cyprus-04-2011 114 ym-cyprus-05-098

En toen was het maandag 29 augustus 2011. Erik was tot twee uur ’s middags bij het zwembad van zijn ouders en heeft toen nog even een biertje gedronken met de beide vaders. Ik geloof dat hij pas een kwartier van tevoren uit het zwembad is gekomen om te douchen en zijn pak aan te trekken.

Ik was, je begrijpt het al, vanaf tien uur in de weer om mijn haren in de krul te laten zetten en mijn make-up te laten doen. Mijn vriendinnen, moeder en schoonzus waren al in de villa, dus het was ook bij mij heel gezellig en relaxed. De ceremonie zou om vier uur beginnen. Erik kwam me ophalen met een golfcart inclusief chauffeur om de tweehonderd meter naar de trouwlocatie af te leggen. Alle gasten stonden klaar. Dat was ook het moment dat ik best een beetje nerveus begon te worden. Help! Al die mensen komen voor mij!

Na een korte ceremonie aan het strand sneden we de taart aan met het gegraveerde mes, wat mijn moeder met gevaar voor eigen leven door de douane op Schiphol had weten te loodsen. Daar hoorde natuurlijk champagne bij! Tussendoor hebben we wat foto’s genomen. Daarna gingen we per ‘vintage bus’ naar de taverne, onderweg 20 minuten lang toeterend. Ik kan het geluid nog precies nadoen. In de taverne stond typisch Cypriotische mezze maaltijd klaar. Heerlijk, met allemaal kleine hapjes. Iedereen heeft er goed van gegeten. Daarna kwamen er Cypriotische dansers en vervolgens barstte het feest helemaal los met de DJ die we hadden gehuurd. Ze was van tevoren een beetje onzeker over wat ze moest draaien voor haar West-Europese gasten, maar het is helemaal goed gekomen. De eigenaar van de taverne was ook in zijn nopjes met het drankgebruik van de Hollanders. Voor ons was het absoluut een dag en avond om nooit te vergeten!

ym-cyprus-11-165 ym-cyprus-12-225 ym-cyprus-14-232

Nadat iedereen een week later weer terug naar huis waren gegaan, hebben wij onze villa verlaten en zijn we naar het piepkleine plaatsje Pissouri gegaan om daar de rest van onze honeymoon in alle rust te vieren. Het ligt zo’n 30 kilometer van Paphos. We kozen voor het Columbia Beach Resort. Echt een waanzinnig mooi hotel, waarin we een enorme suite hadden. Pure luxe! Het hotel zelf was echt top en van alle gemakken voorzien, diverse restaurants, een spa en…dat was het allerleukst…een zwembad van ongeveer 80 meter lang.

Pissouri is echt een leuk, klein dorpje. Overdag zie je er oude mannetjes onder de platanen backgammon spelen. In de zomer is er elke woensdagavond in Pissouri in de bergen een Cypriotische avond, waarvoor het dorp uitloopt, samen met de toeristen. Een heel gezellige avond met live muziek, dans en heerlijk eten.

Oh, wat kijk ik met veel plezier terug op de allermooiste reis van mijn leven!

ym-cyprus-21-aphrodite rock ym-cyprus-17-597 ym-cyprus-15-586 ym-cyprus-16-589

Natuurlijk heb ik ook weer een paar leuke tips voor uitstapjes opgedaan:

1. Maak een spannende jeepsafari over het schiereiland Akamas, een echte aanrader.

2. Het wereldberoemde ‘Bad van Aphrodite’, ja dat is zoals wel vaker met toeristische trekpleisters, een kleine deceptie. Het stelt niet zoveel voor, je loopt vanaf de parkeerplaats honderd meter landinwaarts en daar is het dan…een ‘bad’ van drie vierkante meter waar je natuurlijk zelf niet in mag zwemmen en waar je heel diep moet bukken om het water te kunnen raken. Maar let op! Vanaf het bijbehorende restaurant loop je via een steile trap naar beneden en zo kom je op het strand waar je een heerlijke zwemstop in kunt lassen. Je hebt hier fantastisch warm en helder zeewater, echt helemaal top!

3. De zoutmeren bij Limassol zijn ook een belevenis. Met je huurauto ga je de snelweg af en zo beland je op het zoutmeer. Een magische omgeving. In het voor- en najaar kun je hier zelfs flamingo’s treffen. Het meer eindigt bij de zee waar een paar leuke strandtenten zijn. Een leuk tochtje, ook zeker met kinderen!

4. Als je in het bezit bent van een GVB dan is de golfbaan bij Aphrodite Hills een absolute must. Bij deze 18-holes golfbaan sla je af over het ravijn, vervolgens ga je met je golfcart via allerlei haarspeldbochten naar beneden en dan weer naar boven om aan de overkant van het ravijn je bal te zoeken. Tenminste…als je hem er overheen hebt weten te slaan. Mochten de dames geen zin hebben in dit dagvullende programma, dan is er ook een bijzonder fijne spa bij het bijbehorende hotel, waar je desgewenst van een buitenmassage kunt genieten.

5. In het achterland en het Trodos-gebergte zijn veel kleine dorpjes te vinden, het is leuk om met een huurauto een tocht te maken langs de diverse dorpen.

6. Ben je een liefhebber van glijbaanparken, dan zal Aphrodite Waterpark Follow the Frog je niet teleurstellen. Ze hebben verschillende glijbanen waar je in een grote zwemband vanaf gaat en zelfs één waar je met de hele familie in een rubberen vlot vanaf drijft. Helemaal leuk! Het park ligt aan de rand van Paphos.

7. Tussen Coral Bay en Paphos in, vind je het Pafos Bird & Animal Park, een kleine dierentuin waar veel vogels te bewonderen zijn, maar ook bijvoorbeeld diverse antilopen en zebra’s en giraffes.

Cyprus is zonnig en veelzijdig!

ym-cyprus-07-P1070120

tekst en afbeeldingen © Judith Deutekom-Jongejan | The travel Company You & Me

Geplaatst in Cyprus, Reisverhalen, The Travel Company You and Me, Trouwen.